Geen echtscheiding is hetzelfde. Om die reden is er ook niet echt één uniform stappenplan te presenteren. Hieronder is desondanks een aantal stappen beschreven. Daarbij wordt echter meegegeven, dat in sommige situaties bepaalde stappen zonder meer in een andere volgorde kunnen plaatsvinden dan hieronder beschreven. Het dient dan ook vooral als handvat / checklist.

1. Leg vooraf contact met uw adviseur

Zodra u overweegt uit elkaar te gaan, bel en betrek ons vroegtijdig bij uw situatie en vraagstukken. Hoe eerder we betrokken worden, hoe eerder we kunnen helpen. Dat bespaart energie, tijd en kosten, maar het voorkomt vooral ook misstappen die later mogelijk niet meer terug te draaien zijn. Het telefonisch contact leggen terwijl er nog geen dossier is, kost u niets en kan veel problemen achteraf voorkomen.

In dat contact kan ook worden betrokken de vraag of er spoedeisende problemen zijn, die een noodvoorziening verlangen. Zoals voorlopige alimentatie, het voorlopig gebruik van de woning en/of een voorlopige zorgregeling voor de kinderen. Zie in dat kader ‘In geval van nood’.

Indien u mediation overweegt, dan kan het zijn dat in deze eerste telefonische contacten slechts zeer beperkt inhoudelijk op uw omstandigheden kan worden ingegaan. Immers, in geval van mediation moet sprake zijn van onpartijdige begeleiding en moet elke schijn van belangenverstrengeling worden voorkomen. Het is dan niet verstandig om met één van beide partijen zeer uitgebreid telefonisch inhoudelijk overleg te voeren. Dat kan dan beter in elkaars zicht plaatsvinden. Natuurlijk kan een uitgebreidere bespreking vooraf met de ene partij worden rechtgetrokken door dit open te communiceren met de ander en deze in de gelegenheid te stellen om eveneens een separaat gesprek te voeren met de mediator, voordat het gezamenlijke traject wordt ingestoken.

2. Kies uw insteek

U maakt een keuze voor mediation, overleg scheiden of heeft wellicht door de omstandigheden al de overtuiging dat het zal leiden tot proces-scheiden. U belt voor een afspraak. Overigens kan een bijeenkomst met één van de advocaten uit ons team over het algemeen op zeer korte termijn worden geregeld.

3. Neem voldoende informatie mee

In het eerste gesprek zal met u (en indien gezamenlijk ook met uw partner) kennis worden gemaakt. U behoeft naar die bespreking nog niet veel mee te nemen, maar dat mag natuurlijk wel. Wel verzoeken wij u in ieder geval uw paspoort of ID-kaart mee te nemen, zodat wij kunnen voldoen aan onze identificatieplicht. Ook afschriften van het paspoort / de ID-kaart van uw partner en de eventuele kinderen kan praktisch zijn. Indien en voor zover aan de orde, zien wij de eerste bespreking ook graag een afschrift van de samenlevingsovereenkomst / de huwelijkse voorwaarden / de partnerschapsvoorwaarden. Het stelt ons in staat u in het eerste gesprek al wat meer concreet zicht te geven op wat er staat te gebeuren. Wilt u meteen alle inzicht geven, dan verwijzen wij u naar onze vragen- en stukkenlijst.

4. De opdracht

Het eerste gesprek zal opgevolgd worden door onze opdrachtbevestiging. Wij hebben een getekend exemplaar nodig om onze werkzaamheden voor u voort te mogen zetten. Uit het eerste gesprek zullen wij hebben kunnen afleiden wat er zoal nodig is aan informatie en stukken. Bij onze intakebevestiging zal dan ook een wensenlijst worden meegezonden. Deze zal grotendeels aansluiten bij onze algemene vragen- en stukkenlijst.

5. Doorpakken

Zodra wij de getekende overeenkomst van opdracht en de verlangde stukken en informatie retour hebben gekregen, zullen de werkzaamheden kunnen worden voortgezet conform de afspraken in de intakebevestiging. De stappen zullen qua inhoud en aantal per dossier verschillend zijn. U wordt door ons op de hoogte gehouden van gebeurtenissen en ontvangt in beginsel van alle relevante inkomende en uitgaande berichten een kopie. Wij corresponderen met u vooral digitaal, tenzij uitdrukkelijk anders wordt afgesproken. In beginsel zullen in deze fase opvolgende taken en verzoeken op maat worden aangeleverd, afgestemd op de loop van uw dossier. Verzamel uw vragen van tijd tot tijd en lever deze zoveel als mogelijk per mail aan, zodat per mail kan worden beantwoord en u die antwoorden van tijd tot tijd nog eens kunt nalezen. Tip is vooral om te proberen in dit stadium zo rustig mogelijk te blijven en te voorkomen dat de onderlinge verhouding van partijen escaleert. Tracht zakelijk in overleg te blijven met de ander. Soms makkelijker gezegd dan gedaan, dat begrijpen wij. Maar escalatie is funest voor de voortgang in uw dossier èn voor uw portemonnee. Het is echt de moeite waard om escalatie te voorkomen.

6. Inschrijving echtscheiding

Zodra een scheidingsuitspraak is ontvangen, zal moeten worden bekeken binnen welke termijn deze kan worden ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand. Een handeling die zorgt voor de daadwerkelijke echtscheiding.

7. Afwikkeling draaiboek

Het hele traject zal ofwel leiden tot een aantal overeenkomsten (convenant, ouderschapsplan, etc.), ofwel tot uitspraken van de rechter. In beide gevallen zal aan de hand van de uitkomst na de scheiding nog één en ander moeten worden uitgevoerd. Het is belangrijk om ook na de scheiding goed erop toe te zien, dat alle benodigde stappen worden uitgevoerd. Zoals bijvoorbeeld de goederenrechtelijke uitvoering van afspraken tussen partijen via de notaris waar het betreft een gemeenschappelijke woning of gemeenschappelijke aandelen in een onderneming. Een ander voorbeeld is de uitvoering van de afspraken in het kader van de Wet Verevening Pensioenrechten bij Scheiding.